Siste nytt fra våre Facebooksider:

Minister fra Namibia besøkte Elverum

Skrevet av Bente Elisabeth Skjefstad
Minister fra Namibia besøkte Elverum Bente Elisabeth Skjefstad

Utenriksministeren i Namibia, Dr, Peya Mushelenga besøkte Namibiaforeningen i Elverum 1.oktober. Sammen med Namibias ambassadør i Norge og Norges ambassadør i Namibia deltok de på et informasjonsmøte med representanter fra Innlandet fylkeskommune, Elverum kommune, Høgskolen i Innlandet og Anno Glomdalsmuseet om deres engasjement i Namibia. Utenriksministeren gjenåpnet også Namibiabutikken med snorklipping etter oppussingen i sommer.

Namibias nye utenriksminister Dr. Peya Mushelenga besøkte Norge på sin arbeidsreise til USA og Europa. Etter et møte med Norges utenriksminister Espen Barth Eide tirsdag, gikk turen direkte til Elverum for å besøke Namibiahuset, som er godt kjent for mange ministere og presidenter fra Namibia siden etableringen i 1980.

Sammen med han var bl. a. den namibiske ambassadøren i Norge, Sverige og Danmark, George Liswaniso og Norges ambassadør til Namibia Gjermund Sæter.

Ordfører i Elverum Lillian Skjærvik sammen med varaordfører i Innlandet fylkeskommune, Hanne Alstrup Velure ønsket velkommen til Elverum og Innlandet under en liten lunsj, før turen gikk til Namibiahuset. Der ventet en forventningsfull dugnadsgjeng utenfor inngangen. Styreleder Lisbet Telnes ønsket hele delegasjonen velkommen til nyåpning av Namibiabutikken, klar med saks der den namibiske utenriksministeren klippet snoa ved inngangen til gjenbruksbutikken. Hele lokalet ble restaurert, ominnredet og malt i sommer.

Deretter møtte delegasjonen representanter fra Elverum kommune ved ordfører Lillian Skjærvik, varaordfører Arnfinn Uthus og internasjonal rådgiver, Daria Monika Dyresen, Innlandet fylkeskommune ved varafylkesordfører Hanne Alstrup Velure, samt representanter fra Høgskolen i Innlandet og Anno Glomdalsmuseet. De er alle involvert i ulike prosjekter i Namibia innen utdanning, språkutvikling, studentutveksling i tillegg til museumsprosjektet i Elverums vennskapsby Tsumeb.

Namibiaforeningen ved daglig leder Svein Ørsnes og styreleder Lisbet Telnes sammen med styremedlem Lars Anders Kulbrandstad presentere sine prosjekter og fortalte den unike historien om Namibiaforeningen og deres nære samarbeid med ørkenlandet i det sørlige Afrika gjennom 44 år.

Det er Namibiaforeningen som er dette viktige bindeleddet mellom ulike aktører i Innlandet og Namibia. Utenriksminister Mushelenga takket for en spennende og lærerik dag. Han var begeistret over den store og mangfoldige aktiviteten og Namibiaforeningens rolle i nettverket. Han gav sin signatur til en plakett som skal henge på veggen sammen med signaturene til tidligere presidenter i Namibia og Nobelprisvinneren Desmond Tutu som også har besøkte Namibiahuset.

Besøket gav ny energi og nye ideer til framtidig samarbeid og prosjekter. I slutten av mars vil et tilsvarende møte bli holdt i Elverums vennskapsby Tsumeb.

Og med seg på veien til Gardemoen, sikret delegasjonen seg flere smaksprøver av nybakte sirupstynnkake fra Rendalen, gikk i gave til Namibiaforeningen og deres gjester denne dagen!